Valgkamproser

Valg av nytt styre og politiske saker årsmøtet 2023

Styre Molde Arbeiderparti 2023, valgt på årsmøte 8. februarLeder  Hege Merethe Gagnat Nestleder  Frank Sæther Sekretær  Hilde Nauste Myhre Kasserer  Einar Hernborg Styremedlem  Iselin Blakkestad Styremedlem  Chiara Isola Styremedlem  Tor Steinar Lien Faglig-politisk kontakt  Thorbjørn Myhre Kvinnekontakt  Hege Karina Bøe 1.vara Arne Håkon Sandnes,  2.vara Solveig Gundersen Sylte, 3.vara Iver Kåre Mjelve, 4. vara Joakim Hagen, 5.vara Anders Torvik, 6.vara Toril Melheim Strand

Innkomne saker, vedtatt og oversendt fylkesårsmøtet:1) En pensjon å leve avArbeiderpartiet vil: 1. Som hovedregel skal pensjonsdannelsen i Norge skje på lik linje med dengjennomsnittlige generelle lønnsøkning. 2. Landets minstepensjonister skal få sin pensjon hevet til et nivå det er mulig å leve av.

2) Forslag for en bedre vannkvalitetArbeiderpartiet etterlyser mer ressurser til kommunene for en mer effektiv implementering avvanndirektivet. Vi ber om at regjeringen vurderer konsekvensene av brudd påRammedirektivet for vann. Regjeringen må også gå igjennom oversettelsene av EU-direktiv,for å sikre at innholdet i norsk oversettelse er i tråd med opprinnelig direktiv.

3) Aldersgrense for kjøp av energidrikkeMolde Arbeiderparti ønskjer nasjonal 16-års aldersgrense for kjøp av energidrikke.

4) Utredning av samfunnstjeneste for ungdomEtter fullført videregåande opplæring ønskjer mange ungdomar eit år utan skulegang. Tidaer inne for innføre samfunnsteneste. Ungdom kan da anten gjennomføre førstegangstenesteeller lik tidsperiode i samfunnsjeneste. Dette bør utredast snarast.