Utsikt fra storkaia mot Romsdalsalpene med ferge over fjorden

Valgprogram 2023-2027

Vedtatt på medlemsmøte 30.11.2022

Det gode liv i Molde

Vi har stort mangfold i kommunen vår, og vi må ta vare på alle. Vi må gjøre det attraktivt å flytte til kommunen vår. Vi må legge til rette for boliger i forskjellige prisklasser og gode tilbud og tjenester. Tjenester og aktivitet skal tilrettelegges nærest mulig der folk er.

Molde Arbeiderparti vil jobbe for at kommunen er åpen, tilgjengelig og transparent, der innbyggerne har innsyn i beslutninger. Vi vil verne om den folkestyrte kommunen, der folkevalgte tar de viktige bestemmelsene for folks hverdag.

Skape arbeidsplasser og et seriøst arbeidsliv

Alle skal ha et trygt og anstendig arbeidsliv. Sosial dumping og svart økonomi er med på å undergrave de fellesskapsverdiene samfunnet vårt er bygget på.

Det offentlige står for en stor andel av kjøp av varer og tjenester. Arbeiderparti-styrte kommuner skal være gode arbeidsgivere som involverer de ansatte i viktige prosesser og ivaretar ansattes rettigheter.

Digitalisering endrer arbeidslivet, men det er stort behov for fagarbeidere i morgendagens arbeidsliv. Derfor skal Molde kommune tilrettelegge for bruk av lærlinger i anskaffelser i regi av kommunen.

Kommunen er en stor arbeidsgiver. Ufrivillig deltid og midlertidige ansettelser er en omfattende utfordring, og spesielt i kvinnedominerte yrker er ufrivillig deltid et problem. Molde Arbeiderparti vil jobbe for at kommunale stillinger skal tilbys som hele faste stillinger.

Molde Arbeiderparti vil

* redusere ufrivillig deltidsarbeid og midlertidige ansettelser

* få flere unge i arbeid

* at faglærte og lærlinger benyttes i kontrakter

* at tariffavtaler foreligger ved oppdrag

* føre en aktiv næringspolitikk der vi spiller på lag med eksisterende og fremvoksende næringer

* at Molde kommune oppretter lærlingeplasser i sin egen virksomhet og stimulerer næringslivet i kommunen til å gjøre det samme

* støtte samarbeidet mot svart økonomi (SMSØ)

Klima og natur - rammen rundt all politikk

Klimaet på kloden er i drastisk endring og blir våtere, varmere og villere. Å begrense de negative klimaendringene og utvikle miljøvennlige samfunn er vår tids største utfordring. For Arbeiderpartiet er natur og klima rammen rundt all politikk. Vi vil ha en rettferdig klimapolitikk som kutter utslipp og skaper jobber.

Derfor skal Molde kommune ta i bruk nye og fremtidsrettede løsninger i bygg og anlegg, der hensynet til klima veier tungt i kommunal planlegging, utbygging og aktivitet, og der vi beskytter viktige naturområder.

Strandsonen er under press. Molde Arbeiderparti vil arbeide for at allemannsretten opprettholdes ved at man skal være restriktiv med tillatelser til bygging i strandsonen.

Molde kommune skal legge til rette for at det skal bli enklere og billigere for innbyggerne å leve miljøvennlige liv. Derfor må være tilgang på lade- og hurtigladestasjoner i hele kommunen. Videre vil vi forbedre avfallshåndteringen slik at det stimuleres til økt grad av sortering av avfall, og at det tilrettelegges for økt gjenbruk.

Mot vårt overordnede mål om et karbonnøytralt Molde er det en hovedsatsning for Molde Arbeiderparti å etablere landstrøm i havnene i Molde kommune. Et slikt tiltak vil bedre luftkvaliteten, minske støy og det vil føre til en stor reduksjon av klimagasser.

Molde Arbeiderparti vil:

• * arbeide mot et overordnet mål om at Molde skal bli karbonnøytralt
  • * arbeide for å etablere bruk av landstrøm i havnene i Molde kommune
  • * arbeide for at det stilles strengere miljøkrav for skipsanløp
  • * utvikle og forbedre avfallshåndteringen i kommunen for å øke sorteringsgraden
  • * se alle kommunens innkjøp i et klimaperspektiv som inkluderer utslipp fra transport og produksjon
  • * at Molde kommune sertifiseres som Miljøfyrtårn
  • * at kommunens virksomhet skal minimere bruk av plast og ha som mål å bli plastfri.
  • * at alle nye offentlige bygg skal være energieffektive og bygd av mest mulig miljøvennlig materiale
  • * videreutvikle klimaregnskapet for kommunen
  • * videreutvikle utslippsfri bilpark
  • * verne om matjord og andre viktige natur- og grøntområder i kommunen
  • * oppmuntre og støtte opp om etablering og utvikling av grønne næringer
  • * sikre innbyggerne mot miljøforurensing i nærområdet.
  • * videreføre og utvikle SmartMolde-satsingen i Molde kommune

God helse og livskvalitet for alle

God helse og livskvalitet er viktig i alle livets faser. En felles offentlig helsetjeneste, drevet av fellesskapet og finansiert over skatteseddelen, er det beste forsvaret mot økte forskjeller. Derfor sier vi ja til å verne om våre felles helse- og omsorgstjenester, og nei til kommersialisering og oppsplitting av ansvar.

Psykiske lidelser viser en betydelig økning. Dette må møtes med et lavterskeltilbud som kan forebygge og gi tidlig hjelp. Skolehelsetjeneste og oppsøkende virksomhet må styrkes. Det forebyggende arbeidet mot rus må intensiveres og kapasiteten på behandling og oppfølging må økes.

Folkehelsearbeidet skal bedre helsen til den enkelte, og gi alle mulighet til et godt liv uten sykdom. Fysisk – og sosial aktivitet er helsefremmende.

Molde Arbeiderparti vil legge til rette for at eldre kan få bo hjemme så lenge som mulig, og ser fram til reformen “Bo trygt hjemme”. Alle skal få tilbud om bofellesskap, omsorgsbolig eller sykehjem når behovet oppstår.

Fysisk og sosial aktivitet er helsefremmende til liks med en god/trygg økonomi for den enkelte. Molde Arbeiderparti vil legge til rette for sosialhjelpsmottakere ikke får avkorting av ytelser de mottar i fra NAV (barnetrygd, Arbeidsavklaringspenger, arbeidsledighetstrygd, bostøtte)

Molde Arbeiderparti vil:

• * at lege- og ambulansetjenestene skal bestå i hele kommunen
  • * utvikle sykehjemmene i hele kommunen
  • * styrke det forebyggende helsearbeidet
  • * sikre at skolehelsetjenesten har helsesykepleiere og tilgang til psykolog
  • * sikre et godt psykisk helsevern
  • * legge FN sin konvensjon for mennesker med nedsatt funksjonsevne til grunn for vårt arbeid
  • * føre en restriktiv alkoholpolitikk, spesielt på de unges arenaer. Det skal som hovedregel ikke serveres alkohol på kommunale arrangement
  • * styrke rusomsorgen
  • * øke ressursene til hjemmesykepleien og hjemmehjelpsordningen slik at eldre kan bo hjemme så lenge de ønsker
  • * at tallet på omsorgsboliger og bemannede omsorgsboliger økes i takt med behovet
  • * at dagtilbudet for eldre skal utvides og omfatter personer med demens
  • * at kommunen utarbeider en helhetlig plan for demensomsorg
  • * at Molde kommune skal være en foregangskommune med å ta i bruk tilgjengelig velferdsteknologi

Trygg og funksjonell transport

De daglige transportene til og fra jobb, skole, fritid og hjem skal være trygge, velfungerende og miljøvennlige.

Molde kommune skal være trygg for myke trafikanter. Trafikksikkerhet rundt skoler og barnehager skal prioriteres. Handlingsplan for trafikksikkerhet skal oppdateres i forhold dagens situasjon.

Å tilrettelegge for gang- og sykkelveger er et viktig tiltak for å redusere biltrafikken og øke antallet syklende. Dette skal gjenspeiles i utviklings- og handlingsplaner.

Molde Arbeiderparti vil:

• * at kollektivtransporten bygges ut så hele kommunen får et gjennomgående godt tilbud
  • * arbeide for opprustning av kommunalt og fylkeskommunalt veinett
  • * arbeide for at det tilrettelegges for bredbånd i hele kommunen
  • * legge til rette for at flere kan sykle til jobb, skole og fritidsaktiviteter
  • * gjenoppta bypakke-planen med statlig tilskudd til kollektivtiltak
  • * arbeide for å realisere Møreaksen, og støtte opp om Kjerringsundet

Oppvekst og utdanning

Arbeiderpartiet ønsker et samfunn der økonomi, sosial bakgrunn og bosted ikke er avgjørende for hvor godt man lykkes i livet. Vi ønsker et samfunn der tilbudene er gode og likeverdige for alle. Vi vil ha en sterk og moderne fellesskole og vil verne om ideelle og offentlige barnehager og skoler.

Molde Arbeiderparti vil legge til rette for at alle barn, uansett økonomisk bakgrunn, skal ha muligheten til å delta i sosiale og kulturelle fritidsaktiviteter.

Vi vil gjøre kultur lettere tilgjengelig for alle og gi frivilligheten gode rammevilkår. Vi ønsker at sentrumsområdene utvikles også med de yngste  i tankene og at det derfor skal legges til rette for lek i våre byrom.

Molde Arbeiderparti vil arbeide for økt generasjonskontakt mellom barn, unge og eldre. I en tid med økonomiske utfordringer kan det være fruktbart for både helsen, funksjoner, livskvalitet og økonomien med mer generasjonsoverskridende plasser og bygg.

Molde Arbeiderparti vil:

• * sikre reell full barnehagedekning
  • * sikre gode rammevilkår for offentlige barnehager og skoler, samt hindre adgang for kommersielle aktører
  • * jobbe for likeverdige vilkår på tvers av kommunen for å sikre rimelig leie, helst gratis, av flerbrukshaller til bruk i barne-og ungdomsaktivitet
  • * opprettholde frivilligsentralene
  • * sikre god lærer- og personelldekning ved alle skoler og barnehager

En trygg og aktiv alderdom

Det skal være trygt, meningsfullt og sosialt trivelig å bli eldre i Molde kommune. For Molde Arbeiderparti er tiltak for eldre i distriktene like viktige som for eldre i sentrum.

Antall eldre vil øke sterkt i årene som kommer. Molde Arbeiderparti ser eldre som en ressurs. Med det som grunnholdning, vil vi gjennom samarbeid med frivilligheten og pensjonistenes organisasjoner, legge til rette for meningsfylte aktiviteter og tilbud.

Molde Arbeiderparti vil bidra til at det blir lagt godt til rette for deltakelse innenfor politiske, sosiale og kulturelle felt. Molde Arbeiderparti vil også legge til rette for aktiv deltakelse i kommunens tjenesteområder, uavhengig av digital kompetanse.

En sentral målsetting er at flest mulig skal kunne bo hjemme lengst mulig. Regjeringens reform “Bo trygt hjemme” vil være styrende for arbeidet.

Molde Arbeiderparti vil:

• * utarbeide en eldreplan i samarbeid med pensjonistenes organisasjoner
  • * legge til rette for boligbygging for eldre der økonomi og funksjonsnivå er hensyntatt
  • * at dagens eldresentre opprettholdes og videreutvikles
  • * arbeide for å styrke den kulturelle spaserstokken
  • * bekjempe aldersdiskriminering

Noe å leve for

Kunst og kultur er grunnleggende for å skape det gode liv, å ha noe å leve for.

Kulturopplevelser gir mening og innhold til livene våre, og skaper fellesopplevelser som binder oss sammen. Kultur bidrar til å bryte ned barrierer, og er nødvendig for et samfunn som er opptatt av demokrati, fellesskap, ytringsfrihet og utvikling. Et rikt kulturliv gir alle mulighet til både egen utfoldelse og opplevelser, rekreasjon og friluftsliv. Kulturopplevelser skal være tilgjengelig for alle, uavhengig av økonomi eller annen bakgrunn.

Et rikt kulturtilbud skal bestå av både profesjonelle aktører og menigmanns utøvelse av kulturuttrykk. Å støtte opp om de profesjonelle aktørene er viktig for hele kulturlivet, da profesjonelle utøvere både beriker og støtter opp om “hverdagskulturen”. Å legge til rette for at flere profesjonelle kunstnere etablerer seg i Molde vil ha betydning også for bosetting, reiseliv og attraksjon.

Frivilligheten er sentral også innenfor kulturen. Utallige timer og ressurser blir lagt ned i drift av blant annet idrettslag, barne- og ungdomsorganisasjoner, revylag, kor og korps. Molde Arbeiderparti ønsker å gi bedre rammevilkår for frivillige lag og organisasjoner.

• * bevare Moldemarka sine grenser
  • * sikre areal til rekreasjon og friluftsliv i alle deler av kommunen
  • * støtte opp om det frivillige kulturlivet gjennom gode rammevilkår
  • * prioritere gratis leie av lokaler til aktivitet for barn og unge
  • * støtte opp om de profesjonelle kulturinstitusjonene i kommunen, som Teatret Vårt, Bjørnsonfestivalen, Romsdalsmuseet, Moldejazz, folkebibliotekene og Kunstsenteret
  • * holde prisene for kulturskoletilbudet lave
  • * arbeide for at Kultursekk barnehage kan innføres i Molde, slik at også barnehagebarn sikres et minimum av profesjonelle møter med kultur
  • * prioritere Ung Kultur Møtes (UKM)
  • * støtte opp om de mangfoldige festivalene og arrangementene i kommunen s
  • * stå for en inkluderende livssynspolitikk
  • * beholde og videreutvikle dagens ungdomsklubber
  • * videreføre dagens folkebibliotek som lokaldemokratiske kunnskaps og debattarenaer
  • * jobbe for å bevare Raudsandvatnet med å trygge demningen. Området er et mye brukt rekreasjonsområde og det er mange hytter i området, og drikkevanskilde for hytteeierne

Integrering og likestilling

Arbeiderpartiet vil skape et åpent og inkluderende samfunn for alle. Norge har kommet langt i sin likestillingspolitikk, men vi er fortsatt ikke kommet i mål. Et samfunn der folk diskrimineres eller der likestillingen er svak, er et samfunn som sløser med sine menneskelige ressurser. Arbeiderpartiet vil derfor ha fokus på likestilling i alle deler av sin politikk.

Molde Arbeiderparti vil:

• * at befolkninga tar i bruk innbyggerlabben INNOM til bred deltagelse i kommunale saker, og slik sikrer økt medvirkning
  • * at kommunen sikrer digital kompetanse i deler av befolkningen som ikke er trygge digitalt
  • * at kommunen er åpen og inkluderende i all tjenesteproduksjon, og ser alvorlig på alle typer diskriminering

Er du enig med Molde Arbeiderparti om Valgprogram 2023-2027?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker